Där natur och teknik samverkar för en hållbar framtid i Nacka
Vi är Vilhelm, Filip J, Albin och Hampus och vårt projekt handlar om att skapa ett naturban-torg i centrala Nacka. Vi har arbetat tillsammans för att ta fram en lösning som gör området mer hållbart, tryggt och attraktivt för människor som bor och rör sig i Nacka.
Vi valde parkeringsplatsen framför stadshuset vid Nacka Forum eftersom platsen ligger väldigt centralt och har stor potential att utvecklas. Området ligger redan nära Nacka Forum, många skolor och kollektivtrafik, där även den nya tunnelbanan håller på att byggas.
Albin
Filip J
Vilhelm
Hampus
Idag används området mest som parkering, vilket tar upp mycket yta och bidrar till buller, avgaser och en mindre trivsam miljö. Platsen är väldigt grå och dyster med för lite grönska och nästan inga naturliga mötesplatser där människor vill stanna kvar och umgås.
Eftersom området ligger nära stora vägar upplevs platsen som bullrig och stressig. Under varma dagar blir det extra varmt eftersom asfalt samlar värme. Vi anser därför att platsen behöver utvecklas för att passa en modern och hållbar stad.
Vårt jobb är att göra Nacka kommun till ett mer tryggt och hållbart område genom att kombinera grönska, hållbar teknik och sociala mötesytor för att skapa en miljö där människor vill vistas året runt. Projektet ska bidra till en mer hållbar kommun genom smarta lösningar för energi, dagvattenhantering, bullerdämpning och trygghet.
Vår lösning är att bygga om parkeringsplatsen till ett grönt naturban-torg med fokus på hållbarhet, trygghet och gemenskap. En viktig del är att vi bygger ned torget så att det ligger lite lägre än omgivningen, inspirerat av liknande lösningar i New York för att minska buller från trafiken.
Runt området planterar vi träd och buskar som fungerar som naturliga bullerdämpare och skapar grönska och skugga. Inne på torget finns öppna gräsytor, gångstigar, lekplatser och sittplatser. Alla stigar leder mot mitten där en stor cirkelformad samlingsplats med en kiosk i centrum skapar en naturlig mötespunkt.
För hållbar energi använder vi solpaneler på kiosken och smart belysning i träden som anpassas efter hur många människor som är på platsen. Vattnet på torget rinner ut mot kanterna där det samlas upp i brunnar, och genomsläppliga material hjälper till att hantera dagvatten naturligt.
Vi analyserade först området och diskuterade vad som saknas. Vi tittade på internationella exempel, bland annat från New York, och skissade på olika idéer innan vi valde den lösning som kombinerar hållbarhet, sociala mötesplatser, trygghet och modern stadsutveckling på bästa sätt.
En viktig etisk fråga är balansen mellan bilar och människor. När parkeringsplatser tas bort kan vissa uppleva det negativt, men eftersom området ligger nära tunnelbana, bussar och centrum tycker vi att platsen passar bra för mindre biltrafik och fler gröna ytor.
Projektet förbättrar miljön genom fler träd och växter, minskat buller, bättre luftkvalitet, dagvattenhantering och mindre asfalt. Grönskan skapar också skugga och minskar värme under sommaren.
Projektet kan bli dyrt att bygga från början, men på lång sikt kan området öka värdet på platsen och göra centrala Nacka mer attraktivt, vilket gynnar lokala företag och handeln vid Nacka Forum.
Torget skapar en trygg och inkluderande mötesplats för människor i alla åldrar. Lekplatser, sittplatser och öppna ytor gör att både barn, ungdomar, vuxna och äldre kan använda platsen. Genom smart belysning och många människor i rörelse blir området också tryggare under kvällstid.